Digitaliseringens dualisme – hvordan drive digitale og tradisjonelle virksomheter side om side?

Hvordan kan du beholde og forsterke tradisjonelle aktiviteter og prosesser, samtidig som stadig flere deler av virksomheten skal digitaliseres? For mange oppleves denne problemstillingen som å bytte motoren på en bil, mens bilen er i bevegelse og skal kjøre som normalt. Hvordan skal man gripe denne utfordringen for å sikre et vellykket utfall?

siam_web_banner_darker.png

Se for deg et moderne bybilde: Til venstre ser du den tradisjonelle delen av byen, med fabrikker og offentlige bygninger, mens til høyre har du den moderne byen med smarte bygninger og infrastruktur, og effektiv kollektivtrafikk. Bybildet representerer et sted der dualiteten mellom det moderne og det tradisjonelle eksisterer side om side.

Digitalisering medfører den samme typen dualisme for bedrifter – den presenterer en tilstand der den tradisjonelle og den moderne virksomheten må eksistere side om side.

Hva innebærer dette i praksis?

Det betyr at digitalisering verken kan eller bør oppstå over natten. Akkurat som den smarte, moderne byen er bygd på grunnmurene til den tradisjonelle byen, bør digitale virksomheter utvikles fra tradisjonelle virksomheter. Nøkkelen er dualisme. Bruk det du har i dag til å skape et solid utgangspunkt for morgendagens digitale eksperimenter. Her følger noen praktiske eksempler som forklarer hvordan du gjør det.

Hvordan kan du både drive og digitalisere virksomheten din?

Tradisjonelle og digitale virksomheter er to vidt forskjellige ting. Den tradisjonelle virksomheten du har i dag er trygt forankret i grunnleggende prosesser. Den produserer det bedriften trenger for å eksistere og holde det gående. I en tradisjonell bedrift bygger du opp alt fra bunnen av.

Den digitale delen av virksomheten handler imidlertid om å skape noe nytt og eksperimenterende – du kan aldri vite helt sikkert om det vil fungere. Vanligvis er det minst to årsaker til at digitalisering krever bruk av digitale teknologier:

Effektivitet: Du optimaliserer den tradisjonelle virksomheten ved å effektivisere den.
Oppdeling: Du deler opp den tradisjonelle virksomheten fullstendig, og endrer hvordan bedriften drives.

Alt trenger ikke bygges opp fra bunnen av i digitale bedrifter. Ofte bruker du noen komponenter du allerede har, og låner andre komponenter fra økosystemet til en samarbeidspartner. Ved å kombinere digitale og tradisjonelle virksomheter kan du skape noe nytt – en helt ny opplevelse. Dette vises helt tydelig i eksemplene under, hentet fra to ulike bransjer.

1. Dualitet i reisebransjen

Tradisjonell virksomhet: Kunden besøker et nettsted for reisebestillinger og kjøper en pakkeløsning med flybilletter, opphold, måltider osv. Her kjøper kunden en pakkeløsning fra en reiseoperatør.

Digitalt element: En samarbeidspartner i økosystemet tilbyr opplevelser i en virtuell virkelighet med potensielle reisemål.

Dualisme: La oss si at kunden ønsker å dra på ferie i juli, men ikke vet hvor. I løpet av kort tid kan kunden oppleve virtuelt hvordan ferien kan bli før han eller hun bestiller. Han eller hun kan bevege seg rundt i den virtuelle virkeligheten og vurdere mulighetene: Hvordan ser hotellene ut? Hva slags mat tilbyr de? Hvordan er hotellrommene? Er det fin sjøutsikt? Det digitale grensesnittet gjør det enklere å foreta vanskelige sammenlikninger, slik som hvordan det vil være å dra på cruise i stedet for på en vanlig ferietur. Og fremfor alt – med digitalisering kan du selge opplevelser, og ikke bare inngå en handel.

2. Dualitet i dagligvarekjeden

Tradisjonell virksomhet: En fysisk dagligvarekjede selger matvarer og husholdningsartikler, og en nettbutikk selger de samme dagligvarene. Du har oversikt over hvilke varer kunden har kjøpt, men den brukes ikke til å tilby kunden noe ekstra. Det er opp til kunden å kjøpe dagligvarer og bestemme hvordan matvarene skal brukes.

Digitalt element: En samarbeidspartner i økosystemet tilbyr oppskrifter på nettet.

Dualisme: Kunden får en digital opplevelse med nøye utvalgte oppskrifter basert på nettopp de matvarene som er kjøpt inn den uken. Når du kobler kjøpsoversikten til informasjon fra en samarbeidsparter i det digitale økosystemet, kan det tilbys helt nye opplevelser som faktisk hjelper kunden med å planlegge måltidene for uken som kommer.

Dette er bare to tydelige eksempler på hvordan digitale og tradisjonelle virksomheter kan eksistere side om side og bruke hverandre til å skape noe nytt.

Tilbake til bybildet

Nå ser du tydelig broen mellom den tradisjonelle byen og den smarte byen. Broen representerer dualismen – den binder sammen tradisjonelle og digitale elementer. Du befinner deg på broen når du driver en dualistisk virksomhet. Dermed kan du hente frem kunnskap du har fått fra den tradisjonelle virksomheten, og bruke den til å lykkes med den digitale virksomheten. Og på den måten kan digital suksess styrke den tradisjonelle virksomheten.

Les mer her om hvordan din bedrift kan lykkes med digitalisering.

Share