EHiN: 300 vafler på to dager

Om du vil at nordmenn skal være ærlige, server dem vafler. 300 vafler, for å være helt nøyaktig. I løpet av to dager i november gjorde vi nettopp det. Det var et fantastisk sosialantropologisk eksperiement og ga oss noen supre innblikk i den nåværende helsetilstanden i Norge.

 

EHiN_1_2018EHiN 2018 ble avholdt 13. og 14. november, akkurat i det kulden ankom for alvor, og luer, hansker og skjerf som hadde vært pakket bort siden april, begynte å dukke opp igjen. På området for helse og velferd er EHiN det viktigste arrangementet i Tietos kalender. På EHiN kommer vi nærmere våre kunder, lærer mer om deres utfordringer og vi får dele ​​vår visjon om helse og velferd i Norge. 

2018 er også et veldig spesielt år for Tieto. Vi har nemlig åpnet Tietos første innovasjonsstudio, på Skøyen i Oslo, kalt dLab. dLab består av en gruppe med tverrfaglig kompetanse. Teamet har som oppgaver å takle noen av de tøffeste utfordringene innen offentlig sektor, gjennom en kombinasjon av brukersentert design, rask innovasjon, Lean Start-up filosofi og mye energi og vilje. 

Vi bestemte oss derfor å ta med oss energien, kreativiteten og atmosfæren vi har i dLab, inn til EHiN og Oslo Spektrum. I tillegg til å presentere våre produkter på stand, ha key note presentasjoner om kunstig intelligens og etikkforan hundrevis av publikummere,var Tieto dLab vert for et "kreativt rom" der vi inviterte EHiN-deltakere til å sette seg ned, med en vaffel, og vurdere primærhelsetjenesten i Norge. For dLab er dette en veldig viktig øvelse hvor vi får økt forståelse for hvor friksjonen oppstår. I stedet for å komme med kun løsninger, tilbød vi deltakerne muligheten til å fortelle oss hvor problemene ligger. Det var til dels forskning, til dels terapi, og til dels kafé. Vi ble overveldet av hvor mye engasjement og entusiasme det var, og hvor mange vafler nordmenn kan spise!

Kunnskapen økte for hver person som var innom standen vår, og det var noen temaer som gjentok seg oftere enn andre. For eksempel er mange opptatt av "samtykke."Hovedsakelig gjelder det hvordan håndteringen av samtykke utføres, men også om hvordan det skal gjøres mulig for innbyggere å få bedre kontroll over sine egne personopplysninger. Noen av de som besøkte standen vår, belyste at innbyggere faktisk er lite involvert i tiltakene rundt sine egne omsorgsprosesser, som igjen kan føre til mye frustrasjon.

Andre besøkende hadde innsikt i prosessene som foregår omkring et legekontor og utfordringene med prioritering, venterom, etc. Ikke overraskende dreide de fleste innspillene seg om helsevesenet, spesielt der digitaliseringen ikke virker eller er helt fraværende. Flere var frustrert over at det fortsatt ikke finnes en felles journal mellom aktørene i primærhelsetjenesten og at digitale konsultasjoner ikke er vanligere. Temaene om involvering av innbygger/pasient, bruk av data og koordrinering av omsorg ble belyst i EHiN-programmet og viser at digital omsorg i Norge fortsatt har noen utfordringer.

EHiN_2_2018

Alt i alt var EHiN veldig verdifullt for dLab og Tieto, og forhåpentligvis for våre besøkende. Vi ble ydmyke av å se hvor mye engasjement det var hos publikum og hvor mye verdifull innsikt vi har fått i løpet av de to dagene. Vi var også veldig imponert over hvor mange vafler nordmenn kan spise!

Sees på EHiN neste år (og alle de kommende årene)!

/dLab

Publiseringsdato: 
28 November 2018
Share